دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴  |  Monday, 02 June 2025

دیباچه

کد خبر: ۵۱۲۶۳
تاریخ انتشار : ۲۶ : ۱۶ - ۲۳ آذر ۱۴۰۰

«دیباچه»- احسان انصاری: برخی از منتقدان معتقداند که « علیرضا افخمی » با ساخت مجموعه «او یک فرشته بود» ژانر جدیدی را در سریال سازی تلویزیون پایه گذاری کرد که از آن به عنوان «ماورایی» نام می برند. علیرضا افخمی در سال ۶۹ به‌عنوان ناظر کیفی دستیار کارگردان و بازیگر در مجموعه تلویزیونی « روزی روزگاری»، همکاری داشت و بعد از این پروژه مدیر برنامه‌ریز سریال امام علی(ع) داود میرباقری شد. پس از آن مسئولیت نظارت کیفی بر سریال‌ها را به‌عهده گرفت؛ سریالی‌هایی که در دهه ۷۰ پخش شدند و به موفقیت هم رسیدند، مجموعه‌های تلویزیونی همچون «گمگشته»، «خط قرمز»، «مسافری از هند» و....علیرضا افخمی سال ۸۲ اولین سریال تلویزیونی‌اش تحت عنوان «تب سرد» را جلوی دوربین برد و پس از آن «او یک فرشته بود» را برای ماه مبارک رمضان شبکه دو سیما ساخت. «پنجمین خورشید»، «۵ کیلومتر تا بهشت»، «زیرزمین» و «پرستاران» دیگر کارهای این نویسنده و کارگردان تلویزیون به‌شمار می‌رود. البته افخمی مجموعه «وفا» را هم برای محمدحسین لطیفی نوشت که محمدحسین لطیفی کارگردانی کرد و در دهه خودش یکی از سریال‌های مورد اقبال مردم بود. ( برگرفته از ویکی پدیا ) 

«دیباچه» برای تحلیل و بررسی دلایل استقبال مخاطبان از سریال های نمایش خانگی و کاهش مخاطبان سریال های تلویزیونی با علیرضا افخمی گفت وگو کرده که در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید:

*چرا به همان میزان که مخاطبان سریال های نمایش خانگی افزایش یافته مخاطبان سریال های تلویزیون با ریزش مواجه بوده شده اند؟

کمبود بودجه یکی از دلایلی است که باعث ریزش مخاطبان سریال های تلویزیونی شده است.تلویزیون برای اینکه بتواند کارهای قابل قبولی به مخاطبان خود ارائه کند، باید هزینه های زیادی کند و عوامل گران قیمتی را به خدمت بگیرد.صدا و سیما با توجه به تعدد شبکه های تلویزیونی و لزوم پُرکردن آنتن چندین شبکه ،ناچار به ساخت سریال های ارزان تر است. نتیجه این رویکرد این است که آنتن همه شبکه های تلویزیونی پر خواهد شد اما نه با محصولات باکیفیت و قابل قبول.این در حالی است که در شبکه نمایش خانگی هزینه های زیادی خرج می شود و وضعیت، تابع عرضه و تقاضا است.در چنین شرایطی تهیه کنندگان این نوع سریال ها، برای جذب مخاطب به هر میزان که لازم باشد هزینه می کنند و در نهایت نیز بازخورد مثبتی دریافت می کند.دلیل دیگری که باعث ریزش مخاطبان سریال های تلویزیونی شده، ممیزی ها و سخت گیری هایی است که  از سوی شورای تصویب فیلم نامه و واحدهای پخش به سازندگان تحمیل می شود ودر نهایت می بینیم که  کارهایی ساخته می شود که  واقعیت های جامعه را بازتاب نمی دهد.این موضوع نیز باعث شده مخاطبان، سریال های تولید شده صداوسیما را نپسندند.این در حالی است که شبکه نمایش خانگی با این نوع ممیزی ها و سانسورها مواجه نیست و به همین دلیل سریال های نمایش خانگی از جذابیت بیشتری برخوردار است.

ممیزی‌ها و سخت گیری‌ها سبب ریزش مخاطبان سریال‌های تلویزیونی شده است |  محتوای سریال‌های نمایش خانگی به سریال‌های ماهواره‌ای شباهت پیدا کرده!

*آیا سریال های نمایش خانگی به دلیل آزادی بیشتری که در تولید محتوا دارند، به سمت سریال های ماهواره ای کشیده نشده اند؟آیا این آزادی عمل باعث نشده که محتوای سریال های نمایش خانگی به محتوای سریال های ماهواره ای شباهت پیدا کند؟

این اتفاق افتاده و محتوی سریال های نمایش خانگی به سریال های ماهواره ای نزدیک شده است.به نظر می رسد برخی از سازندگان سریال های نمایش خانگی، تنها به تمایل جمع محدودی از بینندگان توجه می کنند و تلاش می کنند آن چیزی را تولید کنند که متناسب با ذائقه این گروه محدود باشد.هنگامی که ما درباره تعداد بینندگان سریال های شبکه خانگی صحبت می کنیم، باید رقمی در حدود سه یا چهار میلیون را در نظر بگیریم. این وضعیت درباره سریال هایی است که با استقبال خوبی مواجه بوده اند و شامل همه سریال های نمایش خانگی نیز نمی شود.این در حالی است که اگر سریالی در تلویزیون مورد استقبال قرار بگیرد، رقمی بالغ بر ده ها میلیون نفر را شامل می شود.نکته حائز اهمیت این است که جمع محدودی که در شبکه نمایش خانگی وجود دارد، حاضر است پول خوبی در این زمینه خرج کند.این پول باعث می شود که دیدگاه های خود را نیز به سازندگان سریال های نمایش خانگی تحمیل کنند.این اتفاق مبارک و میمونی نیست.سازندگان سریال های نمایش خانگی که سرسپرده جمع محدودی هستند، باید دیدگاه های خود را تعدیل کنند. شبکه نمایش خانگی متعلق به همه دست اندرکاران است و با چنین رویکردهایی ممکن است در مدت کوتاهی سرنوشت نامطلوبی پیدا کنند.اگر این وضعیت ادامه یابد، این احتمال وجود دارد که مسئولان به این حوزه ورود کنند و ممیزی هایی تند و افراطی برای تولید سریال های نمایش خانگی بگذارند که نه برای مخاطبان مناسب است و نه برای گروه سازنده.

*در یک نگاه آسیب شناسانه نسبت به سریال های نمایش خانگی چه نقاط قوت و ضعفی در محتوای این سریال ها مشاهده می کنید؟

یکی از نقطه ضعف های این نوع سریال ها، تن دادن نویسندگان به خواسته های مخاطبان است.این در حالی است که برخی از این خواسته ها با فرهنگ جامعه همخوانی ندارد.از سوی دیگر ایجاد جذابیت با شبیه سازی سریال های ماهواره ای و ترکیه ای رویکرد غیر معقولی است که سازندگان این نوع سریال ها در پیش گرفته اند که می تواند به عنوان نقطه ضعف در نظر گرفته شود.این وضعیتی است که باید توسط سازندگان و دست اندرکاران سریال های نمایش خانگی کنترل شود. نباید شرایط به سمتی حرکت کند که از بیرون کسانی در این زمینه تصمیم گیری کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی بسکتبال زنان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قدرت بسکتبال زنان ایران را به نمایش گذاشتیم/پاداش قهرمانی باید شامل حمایت وزارت ورزش هم شود

۱۷:۴۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
عضو تیم ملی فوتسال بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

فشار قهرمانی همیشه وجود دارد/ بازی‌های تدارکاتی برای ما بسیار مهم است

۰۹:۱۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳